Via Augusta

L’excavació del ramal d’un gasoducte va deixar al descobert un tram molt ben conservat de la Via Augusta, a prop de Sant Joan del Pas, al camí vell de Tortosa, als Hostalets. El bon estat de conservació del tram excavat posa en evidència la consistència d’una infraestructura viària amb 2000 anys d’existència, pel cap baix. En aquest cas concret hi han aparegut restes d’un mil·liari, la fita que marcava les milles romanes i assenyalaven la distància entre el punt concret i Roma o alguna altra ciutat important. Aquestes restes s’afegeixen a dos altres mil·liaris ja trobats al terme de Traiguera, que s’han datat al segle II d.C. Com que hi ha un programa cultural valencià de conservació i valorització de la Via Augusta, val la pena fer algunes precisions sobre la vida d’aquesta calçada al seu pas pel nord valencià i més concretament pel terme de Traiguera. Potser fins i tot podria dir-se que darrerament la cosa romana s’ha convertit en una moda cultural vinculada a restes arqueològiques que alhora afloren a la superfície de l’actualitat cultural. Com que es tracta d’elements patrimonials importants convé fer algunes observacions al respecte.

En primer lloc, diria que els responsables arqueològics del patrimoni actuen metòdicament amb aquest tipus de restes. S’assegura la integritat del tram excavat afectat pel pas del gasoducte. Una vegada fetes les prospeccions pertinents, torna a tapar-se, ja que, com no podia ser d’una altra manera, és un camí en ús, l’anomenat camí dels Hostalets. Un camí rural de terra. Tornar a deixar el lloc com estava i mantenir-ne l’ús actual és la millor manera de conservar les restes arqueològiques.

En segon lloc, la troballa coincideix amb la iniciativa de la Generalitat Valenciana de preservació i promoció de l’anomenada ruta històrica de la Via Augusta, que està dotada d’un pla director de recuperació donat a conèixer aquest mateix 2011. A la pàgina web de la ruta històrica poden consultar-se esl plafons i altres materials que conformen l’exposició itinerant, que ja ha passat per Traiguera i pel MUCBE de Benicarló sobre aquest projecte. És una vergonya integral que la informació en línia sobre aquest projecte no estiga en valencià. En aquesta web de la conselleria d’infraestructures, territori i medi ambient, el valencià no passa dels epígrafs “GENERALITAT VALENCIANA” i “CONSELLERIA”. S’ha d’arribar als plafons de l’exposició per constatar que estan en espanyol i en valencià. Primer en espanyol i després en valencià. Així, quan arribes al valencià, ja veus que és la repetició i no cal llegir-ho, de manera que constates que és la llengua inútil. Però a la web ni tan sols es diu que la informació té aquesta versió. Això sí, s’hi indica que també hi ha disponible la informació en anglès i francès, que són les llengües dels turistes i que, com queda clar, són més importants que la dels indígenes. De tota manera, el que és la informació més important, la del catàleg del pla director està en espanyol i prou. Una actitud molt significativa per entendre quin és l’enfocament de fons del projecte.

Una altra cosa que crida l’atenció és la recurrència de l’administració valenciana a un projecte d’aquestes característiques basat en la recuperació de restes arqueològiques i la creació d’una ruta turística. Perquè al capdavall es tracta d’això: de crear un itinerari turístic com n’hi ha de semblants a la Ilercavònia. Posem per cas la via verda de la Val de Zafan, de Tortosa fins a la Puebla d’Híxar a l’aragonesa comarca del Baix Martín, vora Alcanyís. Aquesta via verda aprofita l’antiga línia de ferrocarril del mateix nom. En tots dos casos, es tracta de projectes que busquen la integració del turista en el medi natural com a recurs per a la dinamització a partir del respecte. Simptomàtic, després que projectes més ambiciosos com ara Mundo Ilusión, que havia de permetre de construir un parc temàtic i urbanitzacions entre Cabanes i Orpesa, acabés a la cuneta. Molt a prop d’allí sí que s’hi va acabar construint un aeroport. Ara, quan l’aeroport encara no ha obert i el contribuent paga per cada dia que continua tancat, els avions que havien d’aterrar en aquest Mundo Ilusión diríem que han perdut el referent. Per cert, hi ha una concomitància innegable entre aquest nom de parc temàtic Mundo Ilusión i la màxima electoral d’Artur Mas, popularitzada pel Polònia: “Amb il·lusió!”. El cas és que, per aquelles coincidències de la vida, la Via Augusta també passa per Cabanes, on hi ha el famós arc. I per la Vall d’Alba, on hi ha el famós Francisco Martínez, alcalde i vicepresident diputacional mentrestant Mundo Ilusión era una bombolla que surava.

I anem a l’enfocament. Els romans no molesten. La seua existència remota no té cap connexió aparent amb la nostra societat, excepte en les pedres que se’n conserven. En realitat, la promoció de la Via Augusta també és una tematització del territori. Molt respectuosa, ja ho em dit, i segurament més barata que una bombolla immobiliària. A més, la Via Augusta, com indica el nom, correspon a l’imperi romà, aquella macroestructura política possible en l’Antiguitat, inaprehensible des d’aleshores malgrat que algun poder estatal se n’apropie la representació, cosa que ha anat passant al llarg de la història. França se’n va declarar hereva, l’Àustria del XVIII s’ho feia dir. Alfons X el Savi de Castella va proclamar-se’n titular. La idea que venim dels romans va molt bé per connectar l’Espanya regnícola actual amb la idea de l’imperi de l’Antiguitat i, de passada, com qui no vol la cosa, obviar que els indígenes que no tenen representació lingüística a les webs de l’administració que representa que els és pròpia, són del tot irrellevants com ho és que la Via Augusta, creada sota l’ègida imperial va estar en funcionament efectiu, concretament en el tram en què ara s’ha fet aquesta troballa, fins al segle XVII i que era la via terrestre principal, el cami ral entre València i Barcelona, les ciutats més importants dels regnes peninsulars de la corona catalanoaragonesa, aquella realitat política innominable per a l’existència dels borbònics espanyols.

Anuncis

Un pensament sobre “Via Augusta

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s