Context actual

Els dies 21 i 22 de gener sóc a Tortosa a la 1a Jornada d’Intercanvi d’Experiències Pedagògiques entre els territoris de parla catalana, que porta per lema Ensenyar i aprendre llengua en el context actual, un títol suggestiu i fins i tot incitador, vist, sobretot, elcontext actual”. La trobada aplega ensenyants de tots els territoris de parla catalana: l’Aragó, Catalunya, Andorra, el País Valencià, el Rosselló, les Illes Balears i l’Alguer. Hi estan representades les administracions educatives aragonesa, catalana, andorrana, francesa, balear i algueresa; i la federació Escola Valenciana. L’única absència oficial és la de l’administració educativa valenciana, que ja fa anys que no participa dels contactes que mantenen la resta d’administracions dels altres territoris.

Més enllà de les paraules oficials de la inauguració, en què també participa l’alcalde de Tortosa i que sempre marquen la pauta del que es pot esperar dels actes programats, aquesta 1a Jornada ha tingut el valor de posar en comú models educatius poc o molt diferents encaminats a un mateix fi: l’aprenentatge de la llengua, la formació de parlants competents per a la societat en què han de viure, una realitat marcada per la confluència de llengües en un mateix cos social. Avui, juntament amb les llengües oficials, la societat en què vivim incorpora una diversitat cada vegada més gran. L’objectiu de l’educació és, alhora que formar les competències de la persona per a la seva vida en societat, assegurar l’equilibri entre la diversitat i la cohesió social. És en aquest context que el sistema educatiu treballa perquè la llengua de la societat catalanoparlant tinga el lloc que li correspon dins de la diversitat. L’esforç en la incorporació, en la inclusió sociolingüística de la immigració dels darrers anys és un dels puntals principals d’aquesta escomesa. Evidentment, no és la més important, concretada en l’extensió dels drets lingüístics a la ciutadania del futur. I ací per drets lingüístics cal entendre el dret a viure en la llengua pròpia tal com garateixen les lleis.

Els dos dies d’intercanvi han servit, després de tot, de presa de contacte entre els integrants d’un col·lectiu d’ensenyants que, tot i treballar per a administracions diferents, comparteixen uns mateixos objectius pedagògics i unes mateixes inquietuds. És d’esperar que hagi servit per donar pas a una xarxa d’ensenyants que, després de tot, ja havia començat a funcionar a partir de plataformes digitals de recursos educatius i que ara qui sap si no ha pres consciència de la seva pròpia existència i s’organitze com a tal.

El fet, vist en la perspectiva de la Ilercavònia, que és la que ens ocuapa ací, té alguns tombants dignes de ser comentats en la mesura de les possibilitats. En primer lloc, la jornada té lloc a Tortosa per la centralitat territorial, perquè és a mig camí de la majoria dels assistents. Així doncs, contra la fragmentació administrativa del territori de la Ilercavònia, contra el paper secundari de la ciutat de Tortosa, hi ha una centralitat efectiva d’un àmbit que, no cal insistir-hi, reprodueix a més gran escala la fragmentació ilercavona, però que si s’ha de reunir ho fa en un lloc que no quede prou a prop de tot arreu. És una reflexió bona de fer per als responsables de la cosa política tortosina. Si en lloc de tancar-se a l’hora de superar definitivament el passat s’obriren més per construir un futur que superés la condició subalterna, podrien dibuixar nous horitzons per a la ciutat i per al conjunt del país catalanoparlant, en el qual la ciutat té un paper reservat si el volgués exercir amb determinació.

En segon lloc, cal fer referència a l’actitud de l’administració educativa valenciana. Els assitents valencians s’han arreglat personalment per ser presents en aquesta ocasió, ja que, si ho hagueren demanat oficialment, la petició els hauria estat denegada. La seua assistència és poc menys que clandestina, ja que el tarannà polític de l’administració no tan sols ignora unes relacions que revertirien en l’enfortiment del sistema educatiu valencià, sinó que persegueix expressament qualsevol derivació en aquest sentit.  Si abans hi mantenia una actitud condescendent, en els darrers anys això ha empitjorat. Em comenten persones que n’estan al cas que l’objectiu declarat d’aquesta manera de fer és desatendre l’ensenyament en valencià, fer-lo descarrilar i acabar destruint-lo per abandonament. Aquest mateix curs, la demanda de places d’ensenyaments en valencià ha quedat desatesa intencionadament perquè no se n’han oferit prou ni s’ha fet cas de la demanda. Es pot dir que és incomprensible com es desaté la sol·licitud de més de 5000 famílies perquè els seus fills reben l’ensenyament en valencià, però en realitat s’entén a la perfecció: els objectius del govern valencià són, justament, fer desaparèixer aquesta massa social, incorporar-la a la lengua del imperio. És la fe del convers.

Així doncs, tal com es va visualitzar a Tortosa, els espais que queden desatesos oficialment, poden ser ocupats per altres representants, en aquest cas Escola Valenciana. Aquesta federació d’entitats culturals i educatives i les persones que hi participen, tenen un projecte clar i modern per a l’escola en què treballen. Un projecte adaptat a la realitat sociolingüística actual, que busca assegurar les competències i els drets dels usuaris, dels futurs ciutadans. Un projecte de futur, per a quan la societat valenciana es desperte de l’ensonyament. No serà a partir del proper mes de maig, amb tota seguretat. Però com va dir el seu representant a la inauguració, si no els han fet desistir en 25 anys, ja no els faran desistir mai.

Anuncis

Un pensament sobre “Context actual

  1. El lloc reservat de Tortosa amb aquesta “afair”, lluny d’espolonar-la, l’acomoda.
    De l’administració Valenciana, en vers de la llengua, poc cal esperar.
    I a l’Escola Valenciana nomes dessitjarlos, per començar 25 anys més de insistencia.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s