A-7

Ix el subdelegat del govern espanyol a Castelló i es queixa que els ciutadans castellonencs no poden gaudir dels mateixos nivells de seguretat vial que els tarragonins. La queixa ve a tomb per la imminent inauguració de 30 km d’autovia entre Tarragona i l’Hospitalet de l’Infant, que el subdelegat contraposa a la lentitud amb què avança el projecte d’autovia entre la Pobla Tornesa i La Jana. De fet, es tracta de la mateixa autovia, la A-7.

El subdelegat atribueix aquesta lentitud al fet que, abans de la redacció del projecte de construcció, que ha de portar a terme el govern espanyol, la Generalitat valenciana ha d’emetre l’estudi d’impacte ambiental, cosa que no s’ha produït encara després de dos anys de la decisió d’emprendre aquesta obra.

No sé si la seguretat vial és un bon motiu per comparar el ritme de construcció d’infraestructures entre les dues províncies. En tot cas, sí que puc donar fe que la seguretat vial a la província de Tarragona, especialment al tram de l’AP-7 en obres d’ampliació a un tercer carril, està en hores bastant baixes. Així que, en tot cas, pot ser que la consideració en termes provincials siga bastant poc adequada. Pel que fa a la comparació del ritme en l’execució d’autovies, diria que el subdelegat s’ha deixat un o altre entremig. Recordo que hi ha una autovia que va de Tortosa a l’AP-7. El que no puc recordar és el temps que va durar la construcció.

Desconec si dos anys és molt o poc temps per emetre un estudi d’impacte ambiental del tram entre la Pobla Tornesa i La Jana. Potser sí que comença a ser massa temps, quan se suposa que una administració solvent i moderna com la Generalitat de Camps té els mitjans i l’agilitat política per fer construir un circuit de Fórmula 1 en plena ciutat de València. Per cert: he sentit a dir que els ecologistes (sempre ells) han posat el crit al cel perquè es vol emprendre la construcció d’aquest circuit sense comptar amb l’estudi d’impacte ambiental, i això que el circuit passa pel llit del mateix riu Túria. Bé: del que va ser el riu.

Voldria equivocar-me però em resulta inevitable pensar-ho. S’acabarà construint el circuit en qüestió abans que no es completarà l’A-7 entre la Pobla Tornesa i el Perelló, que és el que sonava com a projecte. Evidentment, m’interessa que l’estudi d’impacte ambiental del tram de l’A-7 es faça a consciència. Es tracta d’una infraestructura que ha de passar per l’interior del Maestrat i hi ha una riquesa natural i patrimonial a preservar. D’acord que hi ha lloc de sobres, però les coses de valor s’han de respectar. Això no trau que no es puga aplicar aquí la mateixa eficàcia que s’aplica al ja famós circuit valencià. Tinc seriosos dubtes que això haja de ser així, però no en perdo el convenciment.

L’autovia A-7 és una il·lusió que jo tinc d’algun dia escapar del feudalisme de l’AP-7. No cal desxifrar què significa la P. Sóc conscient que això costarà tant o més que acabar de recuperar els papers de Salamanca, per exemple, però no en perdo l’esperança. Quan va construir-se l’autopista jo era un xiquet i algun dia m’agradaria deixar de pagar religiosament. La solució hauria de ser l’alliberament d’aquestes infraestructures, però de la manera que anem ja ho sabem que, tal com va dir en el seu dia Joan Miquel Nadal, exalcalde de Tarragona, les autopistes de peatge no ho deixaran de ser en la vida. Per tant, el dia que l’autovia en qüestió entre en funcionament, si encara condueixo, li seré un usuari fidel.

Així estem, en aquest país nostre. L’única infraestructura moderna que uneix les dues principals ciutats de la regió d’Europa on vivim és de fa 30 anys i la va construir el capital privat. Així és que anem pagant religiosament mentre els recursos dels nostres impostos serveixen per finançar les obres d’un estat que s’assegura ben asseguradament en allò que li convé respecte del funcionament de les coses quant a organització territorial.

I ja veieu. Pel mateix corredor de l’A-7 diu que hi ha de passar el tren de gran velocitat. Quan hi passe. Mentrestant, finalment, aquesta setmana, ha entrat a Barcelona, amb la reprová a cavall. Quines coses s’arriben a fer i a dir quan hi ha eleccions a la vista.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s