AVE: Altra Velocitat Espanyola

Diu que els alcaldes de Castelló i Tarragona van trobar-se a la primera ciutat per quedar d’acord que a partir d’ara reivindicaran l’enllaç de l’AVE entre aquestes dues ciutats, un cop l’AVE arribe a Castelló mitjançant una extensió de la línia entre Madrid i València, a on ha d’arribar el 2007 segons compromís de la ministra del ram. Pensen els alcaldes que el 2010 seria una bona data perquè les dues ciutats queden unides pel tren de gran velocitat, 29 anys més tard que aquest tipus de tren comencés a circular a França.Aquesta reivindicació dels alcaldes de Castelló i Tarragona és d’allò més significativa. En primer lloc, crida l’atenció que hagen de ser els alcaldes de dues ciutats, capitals de províncies veïnes, qui reivindiquen l’esmentat enllaç, quan pareix que haurien de ser les administracions autonòmiques respectives qui portessen la iniciativa en aquest terreny, ja que el tren de gran velocitat és una infraestructura estratègica per al seu desenvolupament econòmic. Del disseny radial de les vies de l’AVE, seria millor no parlar-ne, perquè no fa més que evidenciar la minvada capacitat de decisió que les esmentades administracions autonòmiques tenen davant els despatxos de Madrid, però la realitat palpable és aquesta i fer-hi referència és, no tan sols inevitable, sinó un element clau per entendre l’actitud dels municipis en qüestió.

En segon lloc, crida l’atenció la tardança amb què s’han adonat que potser havien de fer alguna cosa per la connexió entre les dues ciutats. Que des del moment que es va saber que la xarxa de l’AVE no contemplava la connexió Castelló-Tarragona han estat pesant figues? No seria descartable. En el cas de Tarragona és comprensible, ja que el seu alcalde ha de dedicar part del seu temps en l’exercici del càrrec a reivindicar l’ampliació de l’autopista, que s’ha convertit en una de les rateres automobilístiques més conegudes d’Europa, i a queixar-se dels col·lapses que s’hi formen en cap de setmana. Diu l’alcalde de Castelló que no volen quedar-se enrere i ser capitals de segona. I que per això la connexió ha d’estar operativa al 2010. Perdó: ja són capitals de segona i van quedar-se enrere en el mateix moment en què la connexió València-Barcelona va quedar descartada de la fase actual d’expansió de la xarxa. En això, Castelló de moment queda en un ramal que només té connexió amb València i, això sí, amb Madrid. Potser si les estratègies polítiques respongueren a plantejaments més atents als interessos econòmics que no a les obediències partidistes, ja faria temps que s’hauria vist la necessitat de treballar per desenvolupar una euroregió mediterrània, o eix del Mediterrani o com vulga dir-se’n, que és un espai econòmic dinàmic en el context de la UE.

Finalment resulta curiosa la coincidència de la reunió reivindicativa amb els primers tocs de campana partidista de cara a les eleccions municipals de l’any que ve. Potser l’ànsia per la connexió ferroviària respon a la necessitat de presentar propostes a l’electorat. Molt bé. Qui sap si l’electorat no valore positivament el fet que, per treballar pel desenvolupament regional, cal unir esforços i no girar-se l’esquena tot mirant només al quilòmetre 0, com sol ser norma habitual per aquests verals.

I això, als efectes de la Ilercavònia, quina incidència té? Doncs no cap de positiva a primera vista, certament. Si l’AVE ha de córrer per anar ràpid entre les capitals de província, aquí literalment passarà volant. Com ja passa sense aturar-se l’Euromed. I és que vist des de l’andana comarcal això de l’Alta Velocitat Espanyola més bé podria dir-se Altra Velocitat Espanyola.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s