Bous i festes

És així. Fer festa vol dir fer bous. Els defensors dels animals s’hi poden posar com vulguen. Als defensors dels animals se’ls dispensa la mateixa consideració que als ecologistes, sense distinció ideològica de qui dispense la consideració en qüestió. Senzillament no hi veuen res. Defensen idees, no pas coses concretes. La festa dels bous és la festa de la Ilercavònia, li pese a qui li pese, amb llei dels animals o amb reglamentacions sobre normes de seguretat. No hi ha discussió: fer festa vol dir fer bous.

Els bous convoquen la gent al voltant d’un espectacle participatiu, en el qual cadascú decideix el grau de risc que vol assumir i de vegades l’ha d’assumir sense voler. Els bous, ben mirat, són una metàfora perfecta de la vida. La vida comporta sempre un perill o altre. Torejar o mirar-s’ho des de la barrera són actituds davant dels bous i davant de la vida. I no prendre precaucions és també una actitud davant la vida de conseqüències imprevisibles.
No hi ha una explicació raonada per a la forma de fer bous als pobles de la Ilercavònia. No la hi ha perquè tenen un component irracional molt fort, palpable, i tanmateix assumit amb absoluta naturalitat. Hi pot haver aficionats a la tauromàquia clàssica però els bous al carrer, o a la mar, embolats, capllaçats… no tenen res a veure amb els bous de les corregudes, que diuen al Canal 9. Diguem-ho clarament: no tenen cap relació, per més que hi ha aficionats a la tauromàquia que no es perden res. En els bous de carrer no hi ha, en un sentit estricte, espectadors, sinó que tothom hi participa d’una manera o altra. Una febre s’emporta la gent per uns dies (molts, pocs, no ens posarem mai d’acord), una onada absorbent en què tot se centra en el que passa dins de les barreres, com si es fes abstracció de la marxa del món. Son les festes dels pobles de la Ilercavònia. I la resta del món pot ben fondre’s. Es tracta d’un acte de meliquisme sense comparació, molt coherent amb l’autosuficiència a què es veu obligat l’horitzó cultural dels nostres pobles, cosa d’allò més natural.
I és evident que els nous temps fan força per canviar els costums ancestrals com ara el dels bous de carrer. La promulgació de lleis de protecció dels animals és un element que toca directament el voraviu d’aquesta afició festera (apel·latiu horripilant per fer referència al vessant més reconsagrat de la tradició festiva). Aquí el dilema és saber qui en fa un gra massa. Té sentit prohibir els bous de carrer? Té sentit que pobles com Amposta tinguen durant les festes quaranta-dos actes taurins? En el temps de l’abundància que ens toca viure, hi ha pobles com Càlig que fan tants bous embolats que no es poden comptar amb els dits d’una sola mà.
La pregunta racional és: l’administració pública ha de pagar les despeses que comporten tots els actes taurins de les festes d’un poble? Els actes taurins han d’ocupar el centre dels pobles? Pareix que quan les coses es fan amb mesura no hi ha inconvenient perquè es faça el que, per uns dies, interessa a la majoria. Una altra cosa és quan l’espai físic i el temps queden acaparats de la manera que de vegades i en segons quins llocs sol passar.
És evident que els ajuntaments han de donar suport als actes taurins. No perquè es tracte de fomentar cap tipus de “cultura autòctona”, sinó perquè fer-ho suposa uns bons rèdits polítics. No es tracta de cap imperatiu moral, doncs, sinó d’una simple lògica del funcionament públic de les nostres comunitats locals. Que els haja de patrocinar i finançar, això ja és un altre debat. Deixem-ho aquí. Perquè segurament aquest pot ser un debat per al futur de la festa, una festa acrescuda com han crescut altres circumstàncies de millora de les condicions de vida.
Al capdavall, el joc festiu amb el bou és el joc festiu amb la força tel·lúrica de la terra. Només que en temps del consumisme tot resulta excessiu. Hi ha, efectivament, un perill de desvirtuació en tot això?

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s